سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای کامل درمان بواسیر-شقاق-کیست مویی- فیستول

پرولاپس رکتوم نوعی عارضه است که در آن مخاط یا کل روده از ناحیه مقعد خارج می شود. چنانچه تنها مخاط روده از مقعد بیرون زده باشد نوع ناکامل این بیماری محسوب شده و در صورتی که علاوه بر مخاط، تمام قسمت‌ها اعم از عضلات نیز از مقعد خارج شود فرم کامل پرولاپس رکتوم خوانده می‌شود. پرولاپس کامل رکتوم بیشتر در افراد پیر که از داروهای اعصاب یبوست زا استفاده می کنند، دیده میشود. همچنین در بیماران قطع نخاعی که داروهای ملین مصرف می کنند دیده می شود و در برخی از خانواده‌ها شیوع بیشتری دارد و زمینه خانوادگی در ابتلا به آن موثر است.

این بیماری معمولا در کودکان شایع‌تر است، به طوری که از نه ماهگی تا زیر سه سالگی سن شیوع آن در کودکان محسوب می شود. ابتلای پرولاپس در کودکان بالای شش سال، کمتر اتفاق می افتد و در صورت وقوع حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

نشانه های پرولاپس رکتوم (بیرون زدگی روده از مقعد یا شقاق )

مخاط قرمز رنگ تیره شقاق ، بیرون زده از مقعد ، خونریزی یا دفع خون هنگام زور زدن از جمله علائم پرولاپس رکتوم است. ایجاد زخم یا پولیپ و همچنین تغییر رنگ در انتهای رکتوم از مهم ترین علائم پرولاپس رکتوم است.
افرادی که شاهد درد و زخم در ناحیه مقعد شقاق هستند باید توجه داشته باشند، در صورتی که دفع خون در مدفوع، زخم منفرد رکتوم، احساس دفع ناکامل یا خروج توده دارند، ممکن است به پرولاپس رکتوم مبتلا شده باشند لذا لازم است در اولین فرصت به پزشک متخصص شقاق مراجعه کنند.