سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای کامل درمان بواسیر-شقاق-کیست مویی- فیستول

آشنائی با بیماری :
فیشر آنال یا شقاق مقعد یک بیماری است که به صورت زخمی در مخاط ناحیه مقعد خود را نشان می­دهد، این زخم در محل تقاطع مخاط و پوست ناحیه مقعد Muco Cutaneaus Junction و به طرف ناحیه مقعد و خط دندانه­ای dentate line پدیدار می­گردد. بیشتر اوقات در ناحیه میانی خلفی ظاهر می­شود ولی ممکن است در هر قسمتی از اطراف مقعد ظاهر شود.
در قسمت قدامی - میانی Anterior Midline Fissure در %10 فیشر زنان دیده می­شود و %1 فیشر آقایان محل فیشر ( درمان شقاق) Anterior Midline می­باشد.
زخم فیشر باعث درد شدید در هنگام دفع (depecation) و بعد از دفع post depecation می­شود و از دیگر علائم فیشر آنان خونریزی در هنگام depecation نیز شایع است فیشرهائی که در محل­های غیرعادی و متعدد باشند ممکن است در بدخیمی­ها و بیماری­های التهابی روده و یا سیستمیک دیده شود، مثلاً Hiv، Hematologic disorders، بیماری­های عفونی مثل توبرکولوز و یا سفیلیس دیده شود. در تروماها هنگام روابط جنسی و یا شیمی­درمانی هم ممکن است دیده شود.
واقعاً تابحال علت دقیق بیماری مشخص نگردیده عوامل مساعد­کننده شناخته شده ولی اتیولوژی بیماری نامشخص است ولی فیشر آنان مشخص می­شود با اسپاسم اسفنکتر داخلی که باعث اسکیمی لوکال (ناحیه­ای) در محل فیشر یا زخم که این اسکیمی مانع از بهبودی زخم می­شود.
درمان تهاجمی شقاق یا فیشر آنال، پارشیال لاترال اسفنکتروتومی است یعنی قسمتی از عضله اسفنکتر را بریده که باعث از بین رفتن اسپاسم اسفنکتر می­گردد که این رهائی از اسپاسم منجر به بهبودی در 95 درصد موارد می­شود البته این نکته قابل ذکر است که همین قطع اسفنکتر حتی به صورت partial در 30% موارد ممکن است.
خطر بی­اختیاری در دفع مدفوع را در پیش داشته باشد این نوع درمان شقاق یعنی رهائی از اسپاسم سرانجام تحقیق درباره درمان­های غیرتهاجمی گردید طرق دیگر درمانی انتخاب راه­های ثانویه و مبارزه با مشکلات بوجود آمده مثل اسکیمی ناحیه زخم که از داروهای افزایش­دهنده Blood Suply و گشادکننده عروق و Calcium ctianel blolckers که موفقیت­های نسبی را در بر داشته ولی نتایج راضی­کننده نیست.
این درمان­های داروئی شقاق عوارضی مانند سردرد - سرگیجه در بر دارند که برای بیمار خوش­آیند نیستند.
تحقیقات نشان می­دهد تزریق بوتیلیوم توکسین بهترین طریق درمان غیرتهاجمی فیشر آنال است که نتایجی شبیه عمل­های جراحی قطع اسفنکتر را دارد ولی بدون عوارض بی­اختیاری مدفوع تحقیقات همکاران من که در دانشگاه­های انگلستان (دانشگاه اکسفورد) در دانشگاه استلفورد - هاروارد نشان می­دهد که درمان شقاق غیرتهاجمی شقاق آنال به طریق استفاده از بوتیلیوم توکسین نتایجی مشابه عمل جراحی تهاجمی فیشر آنال دارد.
با در نظر گرفتن مدت عمل - راحتی استفاده از بوتیلیوم توکسین - هزینه درمانی - عوارض بسیار کم بعد از عمل می­توان این طریق درمانی غیرتهاجمی را انتخاب کرد.